Sokat változott a világ a bibliai változat megjelenése óta.
Rémisztő, hogy milyen sokan válnak tökéletes robotokká vagy ha úgy tetszik droidokká.
Douglas Rushkoff szerint, ezek a pontok tehetnek újra emberré...
- katt a nagyobb képhez -
1. Ne légy mindig bekapcsolva!
„Az idő a sajátom". Az internet aszinkron, azaz nem valósidejű médium, ami mégis arra buzdít, hogy állandóan elérhetőek legyünk, mindenre azonnal reagáljunk. Gyakorlatilag egy időn kívül álló eszközt csatlakoztatunk az idegrendszerünkhöz. Már akkor is érezzük a vibrálást a zsebünkben, amikor benne sincs a mobilunk.
Az idegrendszerünk viszont nem érti az emberek és gépek millióiból álló hálózatból érkező aszinkron ingereket. A legfrissebb, avagy az éppen kurrens, népszerű tartalmakat szűrő keresőmotorok és szolgáltatások (Google Live, Twitter) jóvoltából "az utolsó seggfej bejegyzése válik a legfontosabbá, így egy hamis, érzéketlen, tudatlan jelenben élünk".
2. Élj személyesen!
Amit megtehetsz személyesen, ne intézd távolról. Az internet áthidalja ugyan a földrajzi távolságokat, de ma már egymás mellett ülő emberek is virtuális térben kommunikálnak. Bulizás helyett fotózunk és smsezünk, városnézés helyett videózunk, beszélgetés helyett csetelünk a szomszédunkkal.
3. Nem muszáj választanod!
Ha valaki csatlakozik egy közösségi hálózathoz, a profil adatai között előre megadott kérdések közül kell választania. Heteró, vagy meleg? Házas, vagy még keresgél? Rushkoff szerint ami a digitális média keretrendszerében nem értelmezhető, az gyakorlatilag nem létezik. Nem lehetsz biszexuális, vagy „keresgélő házasember". A választás tehát illúzió, mindig választhatod „egyiket sem".
4. Ne legyen teljesen igazad!
Az internet egyszerűsít. Egy adott információ megszerzéséhez keresőket, on-line adatbázisokat használunk, noha sem a Google keresője, de még a Wikipédia sem adhat összetett válaszokat, sőt a kutatásra sem nyújt megfelelő csatornákat. Eleve meghatározza tehát kutakodásaidat, így aztán az eredményt is.
5. Légy mértékletes!
Az internet aránytalanságokat idéz elő, arra buzdítja a résztvevőket, hogy túlzott jelentőséget tulajdonítsanak valójában kevéssé fontos dolgoknak.
- katt a nagyobb képhez -
6. Ne légy névtelen!
A világháló anonimitásra buzdít, ami viszont szélsőséges táborokba hajtja a felhaználót, csökkenti a felelősségérzetetünket. Hovatovább a digitális világban abszurd módon az a anonimitás jelenti a „bizonságot", nevünk felvállalása pedig kockázatot - "ez egy elcseszett világ".
7. Ne áruld el barátaidat!
A közösségi médiában nem tartalom, hanem a kapcsolat a „király". A közösségi marketing egy önellentmondás, a közösségi kapcsolatépítés nem teheti tartalommá az embereket. Nem az a lényeg, hogy hány követőd, ismerősöd van, hanem az, hogy ezáltal hány embert kapcsoltál össze.
8. Mondj igazat!
Intelem: A hagyományos média mítoszaival szemben, a netnek a valóságról, a tényekről kell szólnia. Ahol nem egy márkáról beszélgetünk, hanem arról, hogy jó-e a termék, vagy pocsék. Itt már nem elég reklámozni, le is kell tenni valamit az asztalra - igazat kell mondani.
9. Ne lopj!
A való világban a lopástól a társadalmi szerződés tart vissza. Az on-line világban nincs ilyen szerződés, ennek hiányában pedig a nyitottság addig tart, amíg nem lesz mit adnunk egymásnak. Semmi sincs ingyen.
10. Pogramozz, vagy beprogramoznak!
A technológia részrehajló a fogyasztók irányában. Az iskolákban nem az eszközeink megalkotására, hanem azok használatára tanítanak. Nem a programozásra, hanem a Word, az Excel meg a Powerpoint használatára. Minél kevésbé tudatosan használjuk az eszközeinket ,annál többet tudnak meg rólunk. A techonlógia ugyanis rólunk tanul, nem pedig fordítva.
Képek innen: wulffmorgenthaler
- End of transmission -
Utolsó kommentek